Я знову пройшов 4 оригінальні гри Dead Space (і поговорив про інші медіа релізи), починаючи з все ще чудової першої частини, менше за 3 роки тому. Перша частина досі залишається одним з найцікавіших прикладів survival action (гра майже survival horror), Extraction та Dead Space 2 круті по своєму і теж варті уваги. А Dead Space 3 існує. Після того, як EA знищили серію і після того закрили студію Visceral Games (і ні, я цього не забуду), можна було очікувати, що нових ігор серії вже не буде. Але абсолютно неочікувано ми тепер отримуємо Dead Space – рімейк оригінальної гри, який технічно намагається повторити приклад Resident Evil 2002 (який називають REmake). Рімейк, який одночасно детально відтворює оригінал, але при цьому розширює його і додає елементи, які здивують. Результат чудовий… але не завжди продуманий.
Спочатку швиденько познайомлю вас з (або нагадаю вам про) Dead Space. Це серія, яка здебільшого складається з survival action ігор, події яких відбуваються в далекому майбутньому. І ігри поєднують в собі концепції з фільму Щось (The Thing) Джона Карпентера, ґеймплейну структуру System Shock і загальні ідеї Resident Evil 4. Серія почала життя як спроба зробити продовження System Shock 2, але після деякого часу в ідейній стадії і після успіху RE4, гру переосмислили в survival action з камерою з-за плеча. Деякі з інших старих концепцій для першої частини нарешті побачили світло в нещодавньому розчаруванні The Callisto Protocol, тоді як для першої частини сформувався цікавий сюжет. Це фантастичний горор, події якого відбуваються на кораблі USG Ishimura, зв’язок з яким був втрачений і для відновлення зв’язку і виправлення проблем до нього висилають команду. Але команда на кораблі знаходить “некроморфів” – дивну космічну мутацію, яка “рекомбінує” мертву плоть в жахливих монстрів, яких вбити можна лише відрізаючи в них кінцівки. Серія з часом перетворилась на велику франшизу з головним персонажем – інженером Айзеком Кларком, – виступаючим в ролі героя. Але в першій грі (і в деякому сенсі і в Extraction) історія скоріше вам оповідали з точки зору персонажа, головною характеристикою якого є лише те, що він живий. Тоді як всі інші персонажі навколо них несподівано і без особливої драми помирали. Насправді, навіть факт виживання в кінці історії не був гарантією, а якщо вони і залишались живими фізично, то з повністю розбитою психікою.
Про Рімейк хотілось би почати розповідати зі структури. Бо на відміну від REmake, загальна структура все ще дуже близько відповідає оригінальному Dead Space, а в перших 2/3 гри ви хоча і будете постійно помічати зміни структури, вони недостатньо великі. Бо тоді як REmake зі старту показував, що тепер усе інакше, в цьому рімейку великі зміни рівнів починаються ближче до кінця. А от що ви побачите одразу, так це те, що хоча нова гра все ще притримується розділення на глави, вона набагато ближче до традиційного survival horror з точки зору світу і ви можете повернутись в майже будь яку частину кораблю, майже в будь-який час, тоді як момент, коли повертатись вже не можна, настане лише в самому кінці. Заради цього, більшість рівнів трохи оновили і ви будете постійно знаходити нові кімнати і коридори, і всі вони до кінця гри для вас відкриються. Більше того – потяг, який в оригіналі починав і закінчував кожну главу гри, тепер виступає в ролі швидкого переміщення по локаціям і ви навіть окремо будете відкривати доступ до станцій.
Гра в цілому намагається всі елементи оригіналу вводити в ґеймплей більш плавно і послідовно. Наприклад зброя і нові рівні для вашого костюму тепер не просто з’являються в магазині – вам треба знаходити їх (або їх креслення) десь на рівні. Деякі зі сцен оригіналу раніше просто відбувались під час ґеймплею, а тепер мають повну заставку з блоком керування персонажем. А оскільки Айзек тепер ще й розмовляє (в оригіналі він завжди мовчав), а деякі з персонажів трохи змінились, кожна заставка тепер зазвичай довше і більше розповідає про історію. Але моменти де вас просто закривають в кімнаті, поки щось відбувається, теж не зникли. Зброю тепер можна покращувати не просто характеристиками, а і спеціальними запчастинами, які треба знайти та придбати, і кожна запчастина відкриває нову частину дерева покращень вузлами і спеціальну додаткову характеристику для зброї. Самі ці вузли тепер використовуються лише для покращення – двері, які треба було ними відчиняти, з рімейку прибрали. Тепер замість них є концепція доступу з різними рівнями, які ви будете отримувати по сюжету. Навіть сайдквести тут тепер з’явились, проходячи які ви трохи більше дізнаєтесь про сюжет і отримаєте додаткові ресурси.
Це все дуже прикольно, як і те, наскільки красиво гра тепер виглядає. І звук, чисто з точки зору технологій, тепер став ще більш “реалістичним”. Тому гра може робити набагато більше, ніж те, що можна було зробити в 2008-ому. Але… при цьому втрачено багато нюансів і деталей. Наприклад, ця нова структура гри з можливістю повертатись назад абсолютно не потрібна, бо гра залишається лінійною за структурою, а “ключі” вам видають за сюжетом. Тому зазвичай вигідніше просто почекати, поки гра не скаже вам повертатись в локацію, і тоді вже відкривати зачинені двері та шухляди. А якщо в локацію за сюжетом повертатись не треба, то краще зробити це пізніше. Бо кожен раз, коли ви кудись повертаєтесь гра вас “карає” новими ворогами, тоді як при поверненні за сюжетом несподіваних ворогів майже нема.
Той факт, що тут більше заставок і розмов теж починає заважати. В оригінальній грі було декілька чудових моментів, де гра просто показувала вам щось і ви одразу розуміли, що це означає. Тоді як в рімейку час від часу вам може подзвонити персонаж і розповісти те, що гра могла просто показати. Плюс, деякі зі змін в характерах та подіях з персонажами стали більш банальними і менш цікавими. Деякі некроморфи тепер, чомусь, вмирають довше, а ті, які можуть по вам стріляти, стали набагато точніше. Польоти в зонах нульової гравітації тепер працюють як в Dead Space 2 та 3, а значить декілька з локацій та задач оригіналу треба було повністю переробити. І деякі з них стали просто гірше. Більше нема того неймовірного переходу з приглушеного проходу в космосі в оглушливу кімнату з двигуном. Або напруженої пробіжки/прольоту на поверхні кораблю, коли треба ховатись від уламків. Навіть звук та картинка, які звичайно технологічно крутіше, інколи гірше за те, що було в оригіналі. Робота зі звуком в рімейку вражає набагато менше за те, що було в оригіналі, що дуже дивно.
І все ж таки, хоча мені гра і здається слабшою за оригінал в багатьох елементах, що я вважаю зміни в останній третині гри гіршими за те, що було раніше, хоча акцент на екшен мені здається зайвим, а використання телекінезу для загадок і не лише екшену тут занадто сильно порізали… Це все одно дуже крута гра. Грати в неї дуже приємно і з точки зору самого процесу гри – вона майже в усьому краще. Але при цьому залишається Dead Space. Тому хоча тут і змінили польоти, хоча тут більше екшену, що погано, гра все одно не перетворилась на Dead Space 2. І хоча деяких елементів тут не вистачає, розробники все одно спробували додати достатньо нових дійсно прикольних ідей в гру, деякі з яких краще за оригінал.
Тому я вважаю, що Dead Space (2023) – чудова survival action гра, яка тепер стала ще більше survival horror подібною. Людям, яким більше важливий ґеймплей і особливо екшен, цей рімейк скоріш за все сподобається набагато більше за оригінал. Але я все ще виберу оригінал. Хоча в багато чому він гірше. Та все ж у нього сильніша атмосфера, темп, більше сюрпризів і постійні неочікувані події. Рімейк цього, на жаль, відтворити не зміг, але все одно вийшов чудовим і вартим вашого часу.