Я зовсім не очікував чим виявиться Astlibra Revision. Коли вперше її побачив і проігнорував. Коли про неї нагадали і я почав проходити гру. І навіть коли вже проходив. Я не можу сказати, що проект якийсь інноваційний або зовсім незвичний. Просто гра постійно дивує. І ще вона дуже велика. Можливо навіть це трохи мінус, але все ж таки незвично бачити гру, яка може займати 60 годин на проходження, і навіть на останніх годинах робити щось нове і несподіване.
Astlibra Revision – це hack and slash action RPG action adventure з видом зборку. Також це, судячи з інформації яку я дістав, платне оновлення гри, яка раніше була безкоштовною (саме тому вона тепер Revision). І мені важко уявити, що гра такого масштабу і амбіцій могла бути безкоштовною – певен, що такого не відбувалось з часів оригінального виходу La-Mulana чи Cave Story. Але чисто з опису міксу жанрів вам мабуть не буде зрозуміло що це таке, тому я спробую інакше. Уявить собі сучасну частину Ys, але з видом збоку і в 2D, і ви більш-менш зможете уявити що це за гра. Звичайно, Ys не єдина серія японських action RPG з такою сумішшю механік, але Astlibra не лише механіками нагадає вам Ys, тому це порівняння не просто так.
На практиці, що ви отримуєте – це сюжетні пригоди з величезною кількістю ворогів, яких ви будете бити комбо на 100 ударів до смерті, знаходити скарби, нову зброю та броню, грайндити собі нові рівні, покращувати предмети і знаходити нові можливості швидкого пересування по рівням. RPG механіки в Astlibra дуже прикольно реалізовані і представляють собою суміш ідей з багатьох інших ігор. Наприклад, від використання обладнання ви зможете відкривати нові можливості, які треба активувати в меню за допомогою магічних кристалів, які ви будете знаходити – що дуже нагадує систему з Final Fantasy IX. Також є дошка пасивних апгрейдів, яка також інколи може відкрити активні навички і навіть предмети, що за своїм принципом трохи нагадує дерева апгрейдів з FFX, XII чи XIII. Самого обладнання тут дуже багато, і все воно підпадає під певні класи і архетипи, має систему ваги, яка впливає на швидкість ваших ударів, і більша частина зброї працює абсолютно по різному, надаючи можливість грати як вам більше подобається. Система підтримання комбо нагадує те, що робить Ys і дає вам певні бонуси, якщо ви підтримуєте комбо якомога довше…
В грі стільки всього… Якщо я почну розписувати як працюють різні типи предметів, як тут працює крафтінг (він тут скоріш як готування їжі і дуже простий), як тут працюють сюжетні елементи, загальні покращення персонажу і все таке інше, то цей огляд перетвориться на вікі. Найголовніше тут що всі механіки дуже легко зрозуміти, більшість можна проігнорувати, якщо ви не хочете, і фокусуватись лише на тому, що подобається вам. Або бути задротом як я і намагатись пройти гру на 100%, що займає дуже багато часу… Але цей час буде захоплюючим! І ви також паралельно пограйндите собі рівнів, як це буває в Ys, де це не обов’язково, але весело і прикольно. Ну, або ви можете навпаки відкладати всі колекційні елементи до кінця, і проходити гру на низьких рівнях, використовуючи купу механік для бою максимально ефективним спосбом.
Часу потім зібрати все що хочете у вас буде вдосталь, бо ця гра заповнена сюжетними главами, які ніколи не закінчуються. Не хочу спойлити сюжет та сюрпризи в цілому, тому просто скажу, що тут не дуже багато речей, які можна пропустити повністю, через структуру гри, тому ви можете зазвичай просто слідувати історії і потім мати шанс повернутись назад і зібрати речі, які пропустили. Історія тут неочікувано довга… І якщо я просто напишу події хронологічно на папері, то вам вона не буде здаватись особливо винахідливою чи незвичною. Але те, як вона поступово розкривається в грі, робить її неймовірно захопливою. І навіть якщо ви здогадаєтесь куди все йде, гра сама все розповість вчасно і без неприємного відчуття, коли ви просто чекаєте що гра повторює те, що ви розумієте. А після цього зробить ще один сюжетний сюрприз, про який ви навіть не здогадувались.
Але прийшов час признати, що сам стиль подачі історії тут гидотний. Навіть якщо прикинути, що інколи проблеми виникали через переклад з японської, відсотків 30 діалогів і наративу в цілому тут дуже прикольно написані. А 70% всього іншого ніби написані неймовірно перезбудженим 13-річним хлопцем, який все ще живе в 80-их минулого сторіччя. Я настільки тупих і несмішних “жартів” і колекції шьонен троп не бачив в іграх взагалі ніколи. Всі постійно хочуть сексу з головним героєм, всі персонажі чоловічою статі збоченці, а хлопець в сукні – це настільки смішно, що цей “жарт” повторюється декілька разів. Ви зараз можете подумати, що я перебільшую для ефекту, але ні – дійсно від більшості діалогів в грі хочеться ригати. І я можу собі легко уявити, що багато людей не схочуть проходити гру до кінця після декількох таких діалогів. Ближче до фіналу гра в цілому стає краще, але все одно тупі діалоги не зникають.
Може ви як я, і можете відфільтрувати ці тупі діалоги і просто насолоджуватись грою, в яку дійсно прикольно грати. Досліджувати локації, бігати і стрибати, битись з ворогами, розгадувати загадки… Хоча, з останнім тут теж не супер. Загадки зазвичай з дуже прикольною ідеєю, але в реалізації фігові. Наприклад, одна з найперших повністю ігнорує логіку крафтінгу, з якою ви вже знайомі, і натомість повністю побудована на тому, що ви згадаєте як годину тому бачили заставку, яка була одним великим жартом, який ні до чого не відноситься (а якщо ви збирали в главі все, то пройшло набагато більше години), бо та заставка насправді була підказкою, яку гра повторювати не буде. Інша дуже проста в концепції, але “легку” частину загадки розгадати складніше всього, бо вона механічно абсолютно не інтуїтивна. Є ще загадка, яку простіше просто підібрати випадково, ніж вирішити. Це дуже сумно, бо концептуально загадки дійсно прикольні, просто вони дуже погано реалізовані і гра зовсім не розуміє, як підштовхувати гравців в правильному напрямку.
Якщо вам подобається серія Ys, скоріш за все ви навіть не дочитали до цього абзацу і вже побігли купувати гру. Бо це дійсно дуже прикольна і механічно свіжа суміш жанрів. Вона трохи спрощена (і від боїв у вас можуть почати боліти руки, бо вам треба часто натискати на кнопки), але в деяких ідеях вона навпаки зроблена складніше в найкращому сенсі. Якщо ви лише трохи зацікавлені в японських action RPG такого плану, або навіть ніколи раніше в них не грали, – Astlibra Revision варто подивитись, якщо ви зможете витримати стиль і “жарти”. Тим паче, що сама історія і світ гри дійсно варті уваги.