Роками мені казали, що серія Forza Horizon – це “аркадні гонки”. Це був мабуть найпопулярніший тип гоночних ігор в 90их та 00их, і я обожнював в них грати. Роками я не вірив цим твердженням і відмовлявся грати в серію, аж поки не вирішив пограти в Forza Horizon 5. І тепер я знаю, що був правий і ця серія дійсно не “аркадна”, хоча б в тому сенсі, що це означало раніше. І хоча гра все одно доволі прикольна, і мені в цілому багато що в ній сподобалось, в результаті я все одно засмучений станом жанру на сьогодні та сумую за часами, коли знаходив його розслаблюючим.
Мабуть треба все ж додати більше контексту до цієї теми з гонками. Останні ігри жанру, які мені не просто сподобались, а й настільки, що я грав в них декілька разів були – FlatOut: Ultimate Carnage, Split/Second та Need for Speed: Hot Pursuit (2010го року та її ремастер). Тобто, остання гоночна гра, яка мені сподобалась, виходила більше ніж 14 років тому. Аркадні гонки були про дуже швидкі і захопливі гонки на цікавих і не завжди звичайних трасах. Деякі з них акцентували якісь особливо складні механіки (наприклад дріфт в серії Ridge Racer), але більшість з них були в першу чергу про те, наскільки круто може бути їхати на шаленій швидкості і з точки зору складних механік чи симуляції, в них майже все було дуже спрощено. Гальмувати перед поворотами майже не потрібно, інколи навіть краще ударити боком “стінку” траси. На схилах теж зазвичай навіть не варто задумуватись про небезпеку стрибків – навпаки намагайтесь швидше і вище стрибнути. І помилки лише трохи затримують вас, але повернутись назад в гонку легко.
Але в кінці 00их вийшли дві важливі гри. Race Driver: GRiD став першим прикладом гоночної гри, яка була чимось середнім між симулятором та аркадною гонкою – менш “реалістична” ніж Gran Turismo або перші частини Forza Motorsport, але більш “важка” та “реальна”, ніж Need for Speed чи Burnout. Також, саме в цій грі, наскільки я пам’ятаю, вперше реалізували можливість “відмотки часу”, якщо ви зробили помилку, в гонках, і також вона була однією з перших, яка почала більш явно вказувати гравцям на правильну швидкість, з якою треба їхати на певних частинах траси. З чим перехід до більш “симуляторного” ґеймплею був простішим. А другою важливою грою стала Test Drive Unlimited – найперша MMO гоночна гра, з великим відкритим світом, акцентом на соціальний аспект гри та потенційно “нескінченним ґеймплеєм”.
Через десяток років, в 2021-ому, вийшла Forza Horizon 5. П’ята частина під-серії, яка повністю побудована на цих двох ключових аспектах, описаних вище. І доводить їх до максимуму, в найгіршому сенсі. Наприклад, у гри нема “фіналу”, і нема можливості почати “нову гру”. Як тільки ви почали гру, то ідея в тому, що ви граєте до нескінченності, з постійними оновленнями, подіями, мультіплеєром, “сезонами”, слот машинами та нагородами, мікротранзакціями (технічно не зовсім, але по факту так) і іншими ідеями, які побудовані на тому, щоб мотивувати гравців повертатись знову і знову.
Цей “не зовсім аркада, не зовсім симулятор” підхід теж з часом став більш популярним, але я його взагалі не розумію. Якщо ви втратили управління, то машина буде ще пів хвилини кудись крутитись і нестись, повертати швидко не вийде, бо вага машини занадто висока… Я розумію, що це “реалістично”, але, чи це весело? І чи весело вам 10+ хвилин їхати по відкритому світу до наступної гонки, бо вибрати в меню її неможливо. А потім робити це знову і знову. А самі гонки – це просто частини світу, які перетворені на траси, і щоб ви їхали лише по трасі і не використовували світ, всюди натикані чекпоїнти, які треба проїжджати, тобто ніяк зрізати шлях зазвичай не можна. Заради балансу? Не знаю, але я не розумію, що в цьому цікавого. Ну а лінія на дорозі, яка підказує з якою швидкістю їхати, фактично перетворюється на костиль, без якого ви ніколи не здогадаєтесь куди вам їхати – навіть якщо постійно відволікатись на міні-мапу, деякі з запланованих поворотів на трасі не мають жодних видимих вказівників, вони просто є. Але я все одно вимкнув цю лінію, бо інакше гонка перетворювалась на “оптимізацію”, а не якесь веселе дозвілля – навіщо мені “оптимізувати” ґеймплей так, щоб він переставав бути захопливим?
Я також вимкнув майже всі мультіплеєрні елементи, майже всі повідомлення, нагадування, “подивіться який ви крутий” комбо, “навички”, всю гачу і інші бридкі live service елементи і намагався проходити Forza Horizon 5 як гоночну гру. І… вона майже працює. Управління тут прикольне, хай персонально мені і не подобається весь це “реалізм”, та їздити дійсно весело. Різноманіття самих трас та поверхонь теж прикольне – то ви на асфальті, то стрибаєте по пісочним схилам, то з гори котитесь. Але все це постійно переривається ідіотськими заставками, чи системами прокачки. Всі ці фальшиві бро-гонщики ютубери, привітливі дегенерати, які ніби зійшли з екранів MTV, незрозуміло навіщо взагалі існуючий “сюжет”. В грі пісні мають цензуру! Ліцензійні пісні. З цензурою. І причому, не просто типовою цензурою на мати, а інколи з цензурою на речі, які на радіо пропускають. Навіщо? Проект взагалі відчувається не так як “гоночна гра”, як скоріше “гра про любителів машин”. Про бренди, про шоу, про “моду” машин, а не про те, що машина швидка і їхати весело. А деякі з цих гонок тут ще й займають 25 хвилин реального часу – кому це повинно подобатись?
Спробував я пограти і в доповнення, але вони ще більш дивні і я закинув їх не “пройшовши”. Основну гру, якщо що, я “пройшов – тобто дійшов до моменту, після якого основний “сюжет” закінчується. Доповнення Hot Wheels має прикольні і трохи більш аркадні гонки, але щоб в них грати треба робити якусь нудну фігню у відкритому світі, тому я закинув. Ну а Rally Adventure, як можна здогадатись з назви, це просто ралі. Тобто, в основній грі теж є гонки в цьому стилі, але в доповненні вони ще повільніше і з класичним “різкий поворот наліво”. Якщо вам таке подобається, то пограйте. Мені не сподобалось.
Ось чим стали сучасні “аркадні гонки”, і враховуючи наскільки добре під-серія Forza Horizon продається, скоріш за все вони такими і залишаться, бо людям подобається. Я не знаю чому людям подобаються величезні та нудні відкриті світи, де ви більше часу проводите з більш “релістичними” поїздками до старту гонок, ніж за самими гонками, але людям подобається. Може вони й впізнають всіх цих реальних людей з різних каналів та шоу, які є в грі, та слідкують за новинками брендів. Я ні – я просто хочу швидко їздити на швидких машинах. І для таких як я великих ігор давно не виходило, та можливо ніколи більше не вийде. Бо всі ці відкриті нудні “нескінченні” ігри приносять більше грошей. Але в Forza Horizon 5 прикольно їздити. Шкода лише, що там також купа іншого лайна заважає просто їздити.