Я багато від The Callisto Protocol не очікував – просто сподівався отримати адекватний survival action. Я не думав, що гра буде настільки ж чудовою як перший Dead Space, і навіть не очікував, що гра буде набагато краща за Dead Space 3, де це можливо. Ну а після жахливого релізу, коли на ПК в цей проект було взагалі неможливо грати, я почав очікувати ще меншого. Але гра все одно розчарувала.
Що ж The Callisto Protocol за гра і чому її постійно порівнюють з Dead Space? Це survival action проект, події якого відбуваються в майбутньому на одному з місяців Юпітеру, де на космічній тюремній станції починається епідемія, яку розпочинає якийсь космічний мутаген. Що, як я розумію, було однією з ідей на початку розробки Dead Space, що не дуже дивує тому що декілька важливих осіб з команди, яка розробляла ту гру, відповідали за сюжет і організацію The Callisto Protocol. Тому, порівнювати цю гру з Dead Space очікувано і хоча всі прямі порівняння будуть не на користь нового проекту, в нього є декілька непоганих ідей.
Чого я зовсім не очікував, так це того, що гра майже повністю акцентує на ближньому бою, а не на стрільбі. Стріляти вам теж дадуть і ближче до фіналу, особливо на легкому режимі, ви скоріш за все навіть зможете майже повністю залежати від пістолетів і дробовиків, але гра явно не хоче щоб ви так грали. Замість цього, гра нібито бере за основу перший The Evil Within і домішує до нього ближній бій з Uncharted 4, а потім трохи посипає ароматом Dead Space. В результаті чого ми отримуємо бойову систему, яка персонально мені абсолютно не сподобалась. Кожен раз, коли будь-який ворог підходить до вас дуже близько вас як магнітом перетягує в новий режим для ближнього бою, з якого ви технічно можете відійти, але гра дуже цього не хоче. А сам цей бій проходить як повільний обмін ударами і ухиляннями, ніби ви граєте в Punch Out!! (ухиляння фактично замінює рух вліво і вправо поки вас б’ють), поки або вороги, або ви не помрете. З вогнепальною зброєю ви можете також домішувати стрільбу прямо в комбо, але результати в цього зазвичай не дуже послідовні.
Є і інші способи вбивати ворогів. Наприклад телекінез, який тут на відміну від Dead Space не нескінченний і дуже обмежений в своєму використанні. Або стелс, який чомусь просто не працює на декількох типах ворогів, а на деяких працює настільки ефективно, що нема сенсу цього не робити. Причому стелс тут системний лише на показ, бо якщо гра хоче щоб вороги знали де ви – вони будуть йти прямо до вашої позиції, де ви б не були, навіть коли вони технічно не знають де ви, щоб перейти в стан агресії і “чесного” знання вашої позиції коли вас неодмінно знайдуть.
Більшу частину часу, вся бойова система просто дуже нудна і повільна, якщо не зламати її використовуючи декілька простих трюків. Наприклад, стріляючи по ногах і швидко добиваючи ворогів. Або, але це актуально лише якщо її покращувати, використовуючи телекінетичну рукавицю, щоб буквально викинути ворогів за межі рівня. Ніяких інших цікавих стратегій та нюансів в грі нема. Тому, якщо ви побачили декілька боїв на старті гри і вам не сподобалось – не очікуйте, щось сильно зміниться далі.
Дослідження локацій не набагато краще. Гра в цілому взагалі погано підходить до підказок, куди вам треба йти, а які шляхи необов’язкові. Є декілька моментів, де майже починає вимальовуватись якесь правило, але гра одразу ж про це забуває. Тут нема ні карти, ні голографічного вказівника куди йти, що одночасно і незручно тим, хто погано орієнтується в локаціях і хоче знати куди далі, і тим, хто любить досліджувати, і хоче знати куди йти в останню чергу. Ситуацію погіршує і погана система чекпоінтів – вона повністю автоматична, без ручних сейвів, і працює лише один раз на чекпоінт. Тобто, якщо ви зробили чекпоінт і одразу зрозуміли, що це правильний шлях, а інші двері були необов’язковими і вирішили піти спочатку там подивитись, то весь той час що ви досліджуєте той шмат локації, потім повертаєтесь і потім йдете до наступного сюжетного чекпоінту ви в небезпеці загубити весь цей прогрес. Хоча, якщо чесно, досліджувати локації тут нема особливого сенсу, ви зазвичай знаходите пару грошей і можливо якісь сюжетні аудіожурнали.
І до речі про сюжет гри – він жахливий. Це майже повна калька основних сюжетних елементів з Dead Space, просто ситуації трохи змінено, як і імена і поняття, а всі дійсно цікаві моменти та незабутні персонажі тут відсутні. Все дуже примітивно і тупо. Настільки, що гру можна без іронії підставити під формат мему “в нас є Dead Space вдома”. Але хоча б візуально гра красива. Складно зараз знаходити причини хвалити сучасні ігри на сучасних рушіях, бо “зробити красиво” стало дуже дешево і просто, але тем не менш, я не можу не похвалити роботу тех артистів і людей, які відповідали за візуальний дизайн в The Callisto Protocol.
Правда, весь цей візуал у вас може банально не працювати. Бо навіть після декількох патчів, які зробили гру хоча б доступною для повного проходження, вона все ще дуже погано оптимізована. Навіть не думайте про вмикання рей трейсінгу – ці фічі тут настільки жахливо реалізовані, що зараз не існує такого ПК, на якому вони будуть не перетворювати гру на слайд шоу. І, враховуючи в чому проблема реалізації, такого ПК ніколи не існуватиме, якщо їх імплементацію в грі не виправлять. Ну а відома зараз проблема з пригальмовуванням під час компіляції шейдерів тут тепер майже виправлена (це відбувається при запуску гри, а не одночасно з проходженням), все одно будь-які моменти, де гра завантажує новий шмат інформації і асетів перетворюють гру на слайд-шоу. І це може відбуватись навіть під час боїв проти ворогів, тому завчасно готуйтесь помирати через те, що гра погано оптимізована.
Але навіть ігноруючи технічні проблеми, The Callisto Protocol, при всій своїй візуальній красі, в найкращому випадку доволі посередня гра. Але більшу частину часу вона нудна і часто дратуюча. І не дивлячись на те, що логічно порівнювати проект з Dead Space, мені гра набагато більше нагадала Afterfall: Insanity – не дуже гарний польський проект початку 2010-их, де молода студія теж намагалась відтворити Dead Space малим бюджетом. Гра була дуже кошлатою і часто ламалась, але, якщо чесно, грати в неї було набагато цікавіше. Не очікував, що колись буду ставити Afterfall: Insanity позитивним прикладом, але саме до такої ситуації мене The Callisto Protocol доводить. Навіть якщо ви зможете пограти в цей проект без технічних проблем (і гру патчами скоріш за все покращать), гра банально не варта вашого часу.