О часи — серія записів присвяченим іграм з минулого, в яких я намагаюся вирішити чи пройшли вони перевірку часом.
Я грав в усі частини серії Jedi Knight окрім найпершої. Ніхто з моїх знайомих в 90-их про цю гру не говорив, бо до її продовжень про неї могли і не знати, а після виходу сіквелу і доповнення до нього, їх цікавили лише вони. Ну а в 00-их, коли я вже пограв в Jedi Outcast, я хотів також пограти і в перші частини серії, але вони на моєму ПК не запускались. Коли Dark Forces нарешті вийшов на GOG, мені, якщо чесно, було вже не сильно цікаво. І лише нещодавно після виходу чудового рушія Force Engine від фанатів на якому можна запустити гру з покращеннями, я пограв в неї… і закинув десь на половині.
Але тепер вийшов офіційний ремастер від NightDive, які майже ніколи не розчаровують. Тому я дав грі ще один шанс. І краще б не давав. Бо хоча цей проект і залишається історично важливим, це одна з найбільш дратуючих класичних FPS, в які я за багато років грав.
Я швиденько спробую пояснити важливість Dark Forces – хоча це була не перша гра у всесвіті Зоряних Війн, це була перша гра в жанрі FPS в цьому світі. Причому, розробники з першої спроби вийшли на дуже складний ринок “Doom-клонів” з ноги і їх проект в деяких технологічних елементах був крутішим за Doom II від id Software. Що для тих часів було особливо важливим, бо майже всі інші нові проекти були доволі примітивними в порівнянні. Гра також сильно акцентувала сюжет і стала важливою частиною “Розширеного Всесвіту” Зоряних Війн.
Але не дивлячись на це, гра була доволі простою FPS і не робила нічого настільки інноваційного, наскільки це робили продовження. Рівні були більш інтерактивними і геометрія була більш складною, як для проекту в жанрі тих часів. Не на рівні ігор на рушії Build Engine, які вийдуть пізніше, але все одно непогано. Зброя тут одразу впізнається будь-яким фаном оригінальної трилогії фільмів, але є також і деякі більш дивні пристрої. А структура гри була виключно по місіям/рівням, між якими ви могли зберігати все те, що знайшли раніше, включаючи і зброю, і додаткове життя, і патрони, і обладнання. Самі рівні тут теж були як візуально, так і з точки зору механік, різноманітні, тому кожен з них не схожий на попередній.
Також кожен наступний рівень майже гарантовано гірше за попередній.Dark Forces починається з дуже класних місій в світі Зоряних Війн, але вже десь біля середини гри проходити її не сильно хочеться. Спочатку вона дратує дрібницями – нудні лабіринти, коряві стрибки над безоднями. Потім рівні стають настільки заплутаними, що зрозуміти, що від вас хочуть, стає складно. Потім в грі з’являються вороги які просто бісять – якщо ви грали в Jedi Outcast, ви одразу згадаєте тих дебілів які кидають собі під ноги гранати, в цій грі вони дратують не менше. А потім гра кидає вас в рівень, весь дизайн якого зосереджений на тому, щоб вас вбивати кожну секунду. Ви починаєте його без зброї, а потім за кожним поворотом чи дверима будуть вороги та міни, які вбивають вас до того, як ви встигаєте реагувати. Гірше цього рівня гра не опускається, але все що відбувається після не сильно краще.
При цьому, в грі нема системи збереження гри. Я не просто так згадав “додаткове життя” раніше – якщо ви помрете на рівні, то це єдиний спосіб продовжити гру і не загубити весь прогрес. Що насправді не сильно дратує, якщо ви просто проходите гру (окрім вище описаного рівня, який навмисно вас постійно вбиває). Але якщо ви пройшли рівень і вирішили, що наступний будете проходити пізніше – бо вони тут стають доступними для вибору з головного меню, – то з’являється велика проблема. Запуск місії з меню, коли ви тільки її відкрили, починає гру з порожнім інвентарем. І на відміну від більшості рівнів для Doom, в цій грі можуть бути дуже довгі відрізки, поки вам дадуть будь-яку зброю. А значить, продовжувати гри комфортно можна лише, якщо ви запустите вже пройдену місію, пройдете її знову і продовжите після цього. Або будете використовувати чіти (які доступні, але вимикають досягнення, поки не перезапустити гру). Що особливо смішно, це не проблема в безкоштовній The Force Engine, де в гру додали можливість зберігати прогрес.
Star Wars: Dark Forces сьогодні проходити не дуже приємно. Гра не жахлива, але навіть в своїх найкращих перших місіях, вона не настільки цікава, щоб було варто її проходити. А чим більше ви будете грати, тим гірше вона стане. Я радий існуванню Dark Forces Remaster, тому що в цій версії є багато прикольних додаткових матеріалів, що історично важлива гра знову доступна і досвід з грою максимально приближений до оригінального, просто більш сучасний. Але я не знаю який сенс більшості людей в неї грати. Навіть рімейк цього проекту не має сенсу – майже всі кращі ідеї проекту вже переробили в інших іграх Jedi Knight серії. І саме сіквели я б хотів побачити в ремастері. Ну а Dark Forces Remaster? Класно, що вона існує.