О часи — серія записів присвяченим іграм з минулого, в яких я намагаюся вирішити чи пройшли вони перевірку часом.
У вже далекому 2004-ому симуляція фізики в іграх стала особливо популярною. Найвідомішим прикладом, звичайно, була Half-Life 2, але ближче до кінця того ж року фінська студія Bugbear Entertainment випустила гоночну гру, головними фішками якої була детальна деформація машин та круто просимульована фізика. Але замість стріт-рейсінгу, який в той час вже можна було побачити в не менш вибуховому Burnout, їх гра FlatOut була про гонки на виживання. Тому гонки були не на вулицях, а в основному десь в полях і лісах по багнюці або снігу. Гра була дуже крута, але мене не зацікавила, бо відчувалась занадто сильно “симуляцією”.
Але через два роки студія випустила продовження, яке було набагато більше і крутіше – FlatOut 2. В ньому було більше типів машин і трас і управління машинами відчувалось більш “аркадним”, тому я в ту гру дуже багато грав. Потім гра вийшла на Xbox 360 port під назвою FlatOut: Ultimate Carnage, але окрім зміни назви там також було багато покращень. І ще через рік ця оновлена версія вийшла і на ПК, але на жаль з Games For Windows Live. GFWL нікому не подобався навіть тоді, коли працював, бо Microsoft жахливо реалізували дуже прикольну, на справді, ідею. Але через декілька років сервіс закрили зовсім і на сучасних системах грати в FlatOut: Ultimate Carnage було доволі складно. І от нещодавно гру перевидали як “Collector’s Edition” версію, яка вийшла безкоштовним оновленням для існуючою гри. І окрім видалення GFWL, з цим оновленням гра також стала набагато краще працювати на сучасних ПК. Чому я і вирішив пограти в гру знову і перевірити, чи може вона мене затягнути.
З короткого опису скоріш за все вже ясно, що FlatOut: Ultimate Carnage – гоночна гра з великим акцентом на симуляцію фізики, що включає як і ragdoll на водіях, які можуть вилетіти через лобове скло, так і купу інших елементів на трасі. В останньому Bugbear пішли настільки далеко, що навіть в найсучасніших гоночних іграх ви такої детальної симуляції різних дрібниць на мапі зазвичай не побачите. Вже після першого кола траса в FlatOut UC буде сильно відрізнятись від того, яка вона була на старті. Сотні різних малих та великих об’єктів будуть зовсім не там, де вони були раніше, сараї розвалені, вітрини побиті і всі ці дрібниці можуть впливати на те, як ви їдете. Тому ви ніколи не можете на 100% запланувати, що буде вас очікувати за поворотом, навіть коли знаєте трасу – може ви тепер без перешкод зможете проїхати через будівлю, яку до вас розбили, а може у вас на шляху буде трактор, який хтось здвинув. І кожна гонка залишається свіжою та цікавою від початку до кінця.
Нововведенням FlatOut 2 було розділення на три класи машин та гонок – derby, racing та street. В кожному класі свої машини, свої унікальні події і хоча технічно кожна траса може бути в кожному класі, зазвичай деякі більше зустрічаються в конкретних класах. Машини з першого класу – це типові приклади машин для гонок на виживання, які повільніше, але краще переживають удари і краще їздять по бездоріжжю. Другий клас складається з машин, створених для ралі чи кросу, які можуть непогано їздити по бездоріжжю і роблять це швидше, але тримати їх під контролем складніше. Тоді як третій клас – красиві і дуже швидкі машини для вуличних перегонів, які при цьому доволі погано себе поводять коли з’їжджають з асфальту і розбиваються швидше за всіх. Проти вас в усіх класах будуть змагатись декілька інших гонщиків, у кожного з яких є свій портрет, стиль водіння і машина на кожен клас, і також в кожного зазвичай є “своя” траса, на якій вони дуже класно їздять. В FlatOut 2 цих гонщиків було 7, тоді як в Ultimate Carnage їх стало 11, тому в усіх режимах UC (окрім тих, де ви змагаєтесь проти таймеру та трюках) змагаються 12 машин.
В додаток до цих основних режимів, в яких також бувають спеціальні шоу (як бої, де треба розбити всі інші машині і вижити чи гонки на особливо складних трасах), є також гонки з обмеженим часом та “трюки”. Трюки ще з першої частини серії були навмисно комедійним режимом, де вам зазвичай треба відправити водія через лобове скло не просто так, а з особливою задачею. І задача ця основана на якійсь іншій грі, наприклад: боулінг, дартс, метання камінців “жабкою” і інші. Ідеї в цього режиму дуже веселі, але на відміну від першої частини, тут чомусь всі задачі зробили занадто ускладненими через що грати в нього не настільки весело, як повинно було б бути. Причому, в оригінальному FO2 ці трюки проходились як частина “сюжетної” кампанії, тоді як в UC їх винесли в окремий режим – Carnage. В якому також додали ще деякі модифікації спеціальних шоу з основного режиму, всі з яких гірше, ніж те що є в основному режимі. Бо всі додаткові правила і зміни тут не роблять гонки “складніше”, а зазвичай роблять їх більш повільними і також майже на повністю залежними від удачі.
Хоча, залежність від удачі буває і в основних гонках. Мені проходити гру знову було дуже приємно, але я також згадав, що тут існувала проблема вибору “неправильних” машин, які банально гірше збалансовані проти того, як працює штучний інтелект інших персонажів. Бо деякі з них настільки якісно їздять, що якщо ви не можете їх зупинити на початку гонки, то ніхто з інших персонажів їх ніколи не зупинить, а самі вони помилок не зроблять, тому гонка одразу програна. І треба або вибрати “правильну” машину, яка може бути достатньо швидкою, або вам треба спробувати протаранити їх з самого початку, щоб вони почали сильно відставати. Те, що більшість елементів фізики тут симулюються і, відповідно, можуть працювати по-різному кожен раз теж може дратувати, особливо з останнім класом машин. Якщо чесно, ці машини для вуличних перегонів в цілому як клас не дуже гарна ідея. Бо вони дуже легко можуть стати некерованими, що часто відбувається бо вам просто не повезло. Але при цьому той факт, що вони швидше розбиваються, не грає майже ніякої ролі, бо через пів хвилини після старту ніхто один одного не стане таранити. Тоді як з першими двома класами гонки дійсно можуть динамічно переходити з “чистої” їзди в бійку в будь-який момент. І розвалювати рівень на них завжди хочеться, бо вони це витримати можуть, тоді як останній клас зазвичай після цього вилітає кудись в сторону. Цей клас відчувається, ніби його взяли з якоїсь іншої гри і він добре працює лише на спеціальних трасах для гонок, але на тих же трасах другий клас працює навіть краще.
Варто також сказати, що хоча Ultimate Carnage – це покращена версія FlatOut 2, деякі зі змін в цій версії були гірше. Саундтрек в грі набагато гірше, що особливо важливо для жанру. На щастя, є моди які можуть зробити вам комбінований саундтрек, але офіційно такого ніхто не робив (бо це питання ліцензії на музику). Деякі з машин мають іншу ціну і характеристики, що інколи здається зайвим рішенням. Машини неможливо протестувати перед придбанням, що можна було робити в FO 2. Замість цього ви можете бігати через десятки меню в окремі гонки, щоб перевірити машину, але це дуже довго і не зручно. Додали можливість змінити колір машини, але чомусь лише перед придбанням… І все ж, окрім цих дивних рішень та доволі поганого режиму Carnage, UC дійсно краще. Виглядає краще, керування машинами і підтримка контролерів краще, 12 гонщиків замість 8 відчувається краще і плюс геометрію деяких трас покращили, прибравши дивні кути. Єдине що багатокористувацький режим з гри тепер вирізали повністю, але з іншого боку і в FlatOut 2 офіційно так не пограти, бо GameSpy теж давно закрили.
Мені дуже сподобалось знову пройти FlatOut: Ultimate Carnage. Вуличні машини не варто було додавати (я розумію що в 2006-ому це було все ще популярною темою). І магазин машин теж був поганою ідеєю, особливо з тим, що протестувати машини не можна. Але все одно, це унікальна гра, схожих на яку з цих пір було мало. Був Split/Second, Need for Speed: Hot Pursuit 2010, і самі BugBear потім створили Wreckfest, в який я поки не грав. Але чомусь не дивлячись на те, якими потужними стали ПК та консолі, гонки стали більш статичними та прибрали весь динамізм руйнування та симуляції фізики. Є жанри і ігри, де “чесні” симуляції роблять все гірше і більш нудним, але у випадку з FlatOut 2 та Ultimate Carnage все було зовсім навпаки.
О дякую, я якось пропустив цей апдейт, а він ще й виявляєтся приніс verified статус на steamdeck, ідеальна гра для девайсу